2008年8月17日

Viva La Vida

安妮在《蔷薇岛屿》中道出过如此振奋的语句:

“生活就是以这样无限丰富无限博大的可能性,往前推进。”

coldplay的Viva La Vida就是如此身体力行着安妮的坚定,予我们以振奋。


coldplay是一支让我听了很久的乐队,有太多暗流涌动的曲调。

记忆中有一片天空的蓝——第一次听到clocks时猛地抬头看到的,壮丽辉煌摄人心魄的蓝。


介绍几首我最中意的:



曲名专辑
yellowparachutes
fix youX&Y
what ifX&Y
clocksa rush of blood to the head



Viva La Vida   
生命无上
歌词


I used to rule the world
Seas would rise
when I gave the word
Now in the morning
I sleep alone
Sweep the streets I used to own

我曾经主宰世界。
大海也愿为我咆哮。
如今我清晨独眠,
在我曾拥有的井巷中彷徨。


I used to roll the dice
Feel the fear in my enemy's eyes
Listen as the crowd would sing:
"Now the old king is dead! Long live the king!"

我经历过孤注一掷,
感受过敌人眼底的不可终日,
领教过愚民们高喊口号:
“先王亡矣!我王永世!”


One minute I held the key
Next the walls were closed on me
And I discovered that my castles stand
Upon pillars of salt and pillars of sand

大权刚刚在手,
城墙即将我禁闭。
我这才发现我城堡的基石
竟如散沙盐粒般脆弱无力。


I hear Jerusalem bells a ringing
Roman Cavalry choirs are singing
Be my mirror my sword and shield
My missionaries in a foreign field
For some reason I can't explain
Once you go there was never,
never an honest word
That was when I ruled the world

耶路撒冷传来一声钟响。
罗马骑兵唱诗班正在吟唱。
我异疆的传教士啊,
我的明镜,宝剑与盾牌由你们担当!
其中缘由我不能讲明,
自你走后,我从未,从未听过只字真言。
那就是我主宰世界的年月。


It was the wicked and wild wind
Blew down the doors to let me in.
Shattered windows and the sound of drums
People couldn't believe what I'd become

煞狂风袭来,
冲破重门将我押入,
狼藉一片,鼓声四起。
我的结局无人能料。


Revolutionaries wait
For my head on a silver plate
Just a puppet on a lonely string
Oh who would ever want to be king?

革命者期待看到
我的头颅被摆上银盘。
我不过一个孤家傀儡,
唉,谁愿做王?


I hear Jerusalem bells a ringing
Roman Cavalry choirs are singing
Be my mirror my sword and shield
My missionaries in a foreign field
For some reason I can't explain
I know Saint Peter won't call my name
Never an honest word
But that was when I ruled the world

耶路撒冷传来一声钟响。
罗马骑兵唱诗班正在吟唱。
我异疆的传教士啊,
我的明镜,宝剑与盾牌由你们担当!
其中缘由我不能讲明,
我深知圣彼得不会唤我姓名。
从未听过只字真言。
但那就是我主宰世界的年月。

没有评论:

发表评论